donderdag 23 januari 2014

Halve finales Australian Open vrouwen

Cibulkova- Radwanska

De Slowaakse Dominika Cibulkova heeft verrassend de finale van de Australian Open bereikt. In de halve eindstrijd was ze duidelijk met 6-1 6-2 te sterk voor de als vijfde geplaatste Poolse Agnieszka Radwanska.


"Ik kan het nog steeds niet geloven dat ik in de finale sta”, zei Cibulkova na haar partij. "Ik moet er wel even aan wennen, maar ik weet zeker dat ik er straks 100 procent klaar voor zal zijn om de finale te spelen.”
Radwanska begon als favoriete aan het duel. Ze schakelde in de kwartfinales de Wit-Russische titelverdediger Victoria Azarenka uit. Maar ze werd volledig overklast door Cibulkova. De Slowaakse liep in de eerste set razendsnel uit naar 3-0. In de vierde game wist de Poolse de nul op het scorebord weg te werken, maar meer games pakte ze niet.
In de tweede set slaagde ze er niet in voor de ommekeer te zorgen. Cibulkova kwam met 4-0 voor. Radwanska brak nog wel een keer terug, maar Cibulkova maakte het met 6-2 overtuigend af.
"Toen ik mijn service hield en ik op 5-2 kwam, wist ik dat ik zou gaan winnen. Ik ben er ieder punt voor gegaan”, keek Cibulkova terug.

In haar eerste finale op een grandslamtoernooi neemt Cibulkova het op tegen de Chinese Li Na, die won van de Canadese jeugdige verrassing Eugenie Bouchard in twee sets: 6-2, 6-4.

Li Na- Bouchard

Li Na bereikte voor de derde keer in vier jaar de finale bereikt van de grand slam in Australiƫ. Ook vorig jaar stond ze in de eindstrijd; toen verloor ze van Victoria Azarenka,

Aanvankelijk leek de halve finale tegen de 19-jarige Bouchard voor Li een fluitje van een cent te worden. In de eerste drie games maakte haar tegenstandster geen enkel punt in haar servicebeurten. Mede daardoor kwam de Chinese al snel op een 5-0 voorsprong. Bouchard wist daarna een keer te breken, maar de eerste set ging toch eenvoudig naar Li.

De Canadese kwam in de twee set voor (2-0), maar dat spel hield ze niet vol. Ze verloor veel punten als ze een tweede opslag nodig had; slechts bij 18 procent van de tweede services kon ze zelf het punt pakken. Li sloeg aanzienlijk meer winners: 35 tegen 10 van Bouchard. De Chinese werd weer de bovenliggende partij. De tweede set, die een klein uur duurde, eindigde in 6-4.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten