vrijdag 23 januari 2015

Federer niet happy tegen Seppi


De subtopper Andreas Seppi heeft op het Australian Open voor een verrassing gezorgd door de nummer 2 van de plaatsingslijst Roger Federer te elimineren: In de Rod Laver Arena steeg de Italiaan boven zichzelf uit en versloeg de nummer twee van de plaatsingslijst in vier sets: 6-4 7-6 (5) 4-6 7-6 (5). 

De nummer 46 van de wereld pakte de eerste set, na een break op 4-4. de tweede set leek Federer de winst in de tie-break te pakken. Maar bij een 4-1 tussenstand knokte de Italiaan zich terug tot 6-6 via enkele messcherpe volleys. Federer ging tweemaal naar het net en tweemaal was dit de verkeerde beslissing. Seppi wist Federer koelboedig te passeren.

Seppi pakte zes van de laatste zeven punten. ,,Die set had ik nooit mogen verliezen'', oordeelde de Zwitser. De derde set wist Federer terug te komen, maar Seppi - altijd knokkend- gaf zich niet gewonnen. De Italiaan die ongeveer net zo veel winners produceerde als de 17-voudig Grand Slam winnaar kwam beter in zijn element, terwijl de Zwitser zich duidelijk niet happy op de baan voort bewoog. Het kwam wederom tot een tie-break. Daarin was Seppi wederom de sterkere.  Een eigenlijk niet te halen bal op zijn forehand zette hij om in een passeerslag langs de verbouwereerde Federer. ,,Eerlijk, ik heb geen idee hoe ik het deed'', was Seppi ook na de partij nog verbaasd. De man die nooit verder kwam dan een 4e ronde mag proberen zijn beste prestatie te verbeteren tegen de jonge ongeplaatste thuisspeler Nick Kyrgios.

 ,,Gewoon een slechte dag'', accepteerde Federer zijn vroege aftocht in Melbourne.,,Ik had moeite met het spel van Seppi maar ook met mezelf. Als die dingen samenkomen dan speel je een partij die je niet wil spelen.''.

Vier keer won Federer het eerste grandslamtoernooi van het jaar: in 2004, 2006, 2007 en 2010. Met de nederlaag in de derde ronde kwam nog een einde aan een andere imposante serie: in de elf voorgaande edities van de Australian Open haalde hij telkens ten minste de halve finales. 

Seppi kon vooraf enkel moed putten uit het setje dat hij Federer drie jaar geleden in Doha had afgesnoept. De Duitstalige Italiaan uit Bolzano bleek vandaag echter een man zonder vrees. ,,Ik sta graag op centercourt, in een groot stadion. Alleen al omdat je er meer ruimte hebt. Mijn timing was goed en ik maakte weinig fouten. En ik serveerde vooral beter dan in eerdere ontmoetingen met hem.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten